Weblog

Lees je mee?

Wil je op de hoogte blijven van interessante trainingen of gerelateerd vaknieuws? De trainers en coaches van PER4MANCE schrijven regelmatig korte blogartikelen op het gebied van gedrag, leiderschap en persoonlijke effectiviteit. Vaak met een kwinkslag en altijd met een duidelijke boodschap en uitnodiging om in beweging te komen. We wensen je veel leesplezier!

Weblog

  • 6 tips om maximaal van je vakantie te genieten!

    6 tips om maximaal van je vakantie te genieten!

    Lekker relaxen en genieten van je vakantie lijkt heel logisch, maar lukt zeker niet iedereen. Er bestaat ook zoiets als vakantiestress en menigeen heeft moeite om vanuit de drukte in de relaxstand te schieten. Even alles los laten en maximaal genieten is echter wel goed voor je.

  • 3 zinnen die je leven veranderen!

    3 zinnen die je leven veranderen!

    De woorden die we gebruiken in onze communicatie kunnen erg krachtig zijn. Er zijn zelfs zinnen die een groot verschil maken. Helaas gebruiken de meeste van ons ze net iets te weinig. Lees daarom onderstaand 3 zinnen die je veel vaker zou moeten gebruiken.

  • Beoordelen, wat een onzin! Of toch niet…?

    Beoordelen, wat een onzin! Of toch niet…?

    Iedereen vindt het leuk om zo nu en dan een compliment te krijgen of te horen wat je mogelijk beter of anders zou kunnen doen. Dit helpt je in je zelfvertrouwen en je groei als mens. In veel organisaties is het geven van feedback onder andere geregeld in formele beoordelingsgesprekken.

    Voor sommige van ons komen zo voor de vakantieperiode de tussentijdse beoordelingen er alweer aan. Maar wat is nu eigenlijk de toegevoegde waarde van die formele beoordelingsgesprekken?

  • In 6 seconden weer een idee om zeep!

    In 6 seconden weer een idee om zeep!


    Hebben jullie dat ook wel eens? Popt er ineens een goed idee op in je hoofd en voor je het weet heb je het idee alweer om zeep geholpen. Binnen 6 seconden gaat ons primitieve brein op zoek naar allerlei redenen waarom het niet gaat lukken. Binnen een paar minuten zie je allemaal beren op de weg die ervoor zorgen dat je ideeën nooit werkelijkheid worden. Hoe komt het dat we dit doen? En hoe kan het ook anders?

  • 3 typische blunders in bedrijven

    3 typische blunders in bedrijven

    Op dit moment gaat het bedrijven economisch voor de wind. Na de stressvolle jaren van de economische crisis, gaat het nu financieel een stuk beter. Toch zie je dat niet terug in de motivatie van medewerkers. De stress van de crisis heeft plaatsgemaakt voor de stress van de drukte. Hoe komt het dat veel bedrijven er niet in slagen om het werkplezier te vergroten?

  • Heb jij het lef om een leider te worden?

    Heb jij het lef om een leider te worden?

    Een leidinggevende kan een zeer groot verschil maken in het werkplezier, de motivatie en uiteindelijk de prestaties van een team. Regelmatig ontmoet ik medewerkers die zichzelf niet zien als leidinggevende, maar dit in de praktijk wel zouden kunnen. Helaas zie ik het ook regelmatig andersom. Daarom in het kort de 5 uitdagingen om een goede leider te worden.

  • 4 stappen om controle te houden

    4 stappen om controle te houden

    Het vasthouden aan wat we gewend zijn geeft rust, maar geeft je weinig nieuwe energie. Ondanks dat we graag vooruit willen, lijkt een magneet ons telkens terug te trekken naar waar we eigenlijk vandaan willen. Wat is dat toch?

  • 5 tips om de hectiek in elk bedrijf te vergroten!

    5 tips om de hectiek in elk bedrijf te vergroten!

    Door de goede economische situatie is het in veel organisaties erg dynamisch op dit moment. In welke organisatie je ook werkzaam bent, je hoeft je momenteel niet te vervelen. Er zijn meer dan genoeg uitdagingen. Leidinggevenden spelen een belangrijke rol in het begeleiden van alle veranderingen, maar soms lijkt het wel of ze onbewust de hectiek alleen maar groter willen maken.

  • Sh*t, ik heb de hoofdprijs gewonnen!

    Sh*t, ik heb de hoofdprijs gewonnen!

    De kans dat je de hoofdprijs in de lotto wint, is heel klein. De zes juiste getallen vallen maar ongeveer 1 op de 8 miljoen keer. Gelukkig maar! Want stel je voor dat je echt een hele grote prijs wint!

  • Hoe schoffel jij door het leven?

    Hoe schoffel jij door het leven?

    Tijdens een training deelde een deelnemer een prachtig verhaal: het schoffelverhaal! Als kind had hij veel respect voor zijn grote en sterke vader. Een vader die met name de opdracht ‘niet lullen maar poetsen’ had overgebracht op zijn kind. Dus niet luieren, maar aan de slag! Op jonge leeftijd ging hij al in de vakantie hard aan het werk. Zo ook die ene keer dat hij bij een schoffelploeg terecht kwam.

  • 8 dingen die je moet loslaten voor een leuker leven!

    8 dingen die je moet loslaten voor een leuker leven!

    Soms denken we dat een leuker leven een product is dat we in de supermarkt van het schap kunnen pakken. Al die reclames willen ons dat maar al te graag laten geloven, maar zo werkt het niet! Je moet er echt zelf moeite voor doen en vaak moet je er eerst iets voor loslaten.

  • Nu het goed gaat in het bedrijf, zie je pas hoe slecht het gaat!

    Nu het goed gaat in het bedrijf, zie je pas hoe slecht het gaat!

    De afgelopen jaren hebben organisaties gereageerd op de gevolgen van de economische crisis. Door de dalende vraag en krimpende marges werd vaak meer geëist van medewerkers en agressiever aangestuurd op productiviteit. Veel managementteams en organisaties zijn erg tevreden over de manier waarop ze de crisisjaren hebben doorstaan. Maar is het al het goede moment om die conclusie te trekken?

  • 5 blunders bij een beoordelingsgesprek

    5 blunders bij een beoordelingsgesprek

    Beoordelingsgesprekken worden door sommige als tijdrovende activiteiten gezien en als extra last. Gebruik het echter als middel om als persoon te groeien of een persoon te laten groeien. Dan heeft een beoordelingsgesprek pas echt waarde.

  • Weer verloren! Ontsla de coach…..

    Weer verloren! Ontsla de coach…..

    Wat maakt nu dat het ene team succesvol is en het andere team zo ontzettend worstelt om samen de dag door te komen. Het verschil wordt gemaakt door energie in het team. En ja, daar ben jij verantwoordelijk voor als leidinggevende. 

  • Wat zijn jouw rapportcijfers voor 2017?

    Wat zijn jouw rapportcijfers voor 2017?

    Als we jong zijn, wordt geregeld de balans voor ons opge­maakt. Je ouders geven je feedback en delen wat ze van je vinden en op school krijg je drie keer per jaar een rap­port. In het rapport krijg je cijfers per vak, lees je hoe je bent in de omgang met anderen en worden je verbeterpunten aange­geven. Continu weet je hoe je ervoor staat en hoe jij het doet. Als je volwassen wordt, verdwijnt het systeem van regelmatig de balans opmaken naar de achtergrond. Even stilstaan bij hoe het gaat en op welke gebieden je kunt verbeteren is geen standaardonderdeel meer van onze dagelijkse gang van zaken. En dat is jammer! Ons gedrag is in een hoge mate geautomatiseerd en het leven gaat snel, voor je het weet sta je aan het einde van weer een jaar.

  • Behoor jij als leidinggevende tot de 11%!!??

    Behoor jij als leidinggevende tot de 11%!!??

    Als leidinggevende wil je natuurlijk maximaal bijdragen aan het resultaat van de organisatie. Als je alles geeft dan ben je ook uitverkorene om toe te treden tot de top 11% van de WHO (World Health Organisation). Maar aansluiten bij deze groep gaat niet zomaar. Dan moet je echt wel wat in je mars hebben. Mocht je nog niet alles hebben gegeven dan hier 3 tips om erbij te horen.

  • Je zou je moeten schamen voor zo’n domme vraag!

    Je zou je moeten schamen voor zo’n domme vraag!

    Onze gedachten lijken soms niet te stoppen, maar ze zijn ook niet geheel willekeurig. Vaak start een piekerketen met een vraag die je jezelf stelt. Welke soort vraag je jezelf stelt kan grote consequenties hebben. Het soort vraag bepaalt namelijk indirect je gedachten. Wees dus alert!

  • Leidinggeven zonder “strepen” op je mouw

    Leidinggeven zonder “strepen” op je mouw

    Je bent naast je werk, verantwoordelijk voor het coördineren, sturen en plannen van de dagelijkse werkzaamheden van een groep collega’s. Je hebt echter niet de volledige eindverantwoordelijkheid (strepen) ontvangen, waar ligt dan de grens tussen aansturen en meewerken?

  • Stressen of stretchen? (3 tips om te stretchen)

    Stressen of stretchen? (3 tips om te stretchen)

    Herinner jij nog de afspraken die je met jezelf hebt gemaakt tijdens de zomervakantie? In alle rust aan de rand van het zwembad wederom tot de conclusie gekomen dat de balans niet helemaal juist is? Voortvarend weer nieuwe plannen gemaakt om het dit jaar toch anders te gaan doen? Meer aandacht voor het thuisfront, toch echt gebruik gaan maken van het sport abonnement en niet meer stressen.

  • 5 slechte tips voor de vakantieperiode

    5 slechte tips voor de vakantieperiode

    Regelmatig zie je dat collega’s aftellen tot hun vakantie. De laatste loodjes wegen zwaar en de vakantie is in sommige gevallen ook echt nodig om de accu op te laden. Bijna 25% van de medewerkers in Nederland verliest teveel mentale energie op het werk. Ze raken gestrest of kunnen bijvoorbeeld slecht hun werk los laten. Na de vakantie gaan ze enthousiast weer aan het werk met goede voornemens om het anders te doen.

  • Niemand kan je een rotgevoel geven zonder jouw toestemming!

    Niemand kan je een rotgevoel geven zonder jouw toestemming!

    Als je mensen vraagt waarom ze zich op een bepaalde manier voelen, beschrijven ze geen gevoel maar een situatie. Ik ben chagrijnig, want de kinderen luisterden vanochtend niet! Of: ik ben gespannen, want er zijn weer onverwachte ontwikkelingen op het werk!  Elke keer wordt een gevoel gekoppeld aan een situatie, waardoor we onszelf eigenlijk wijs maken dat anderen onze afstandsbediening kunnen bedienen!?!

  • Een projectsponsor betaalt toch alleen de factuur van het diner?

    Een projectsponsor betaalt toch alleen de factuur van het diner?

    Er is altijd iemand aansprakelijk voor de resultaten van een project en niet altijd is diezelfde persoon ook verantwoordelijk voor de uitvoering. Deze zin heb je waarschijnlijk 2 maal gelezen, toch….? Is ook logisch want vaak is het in projecten ook niet duidelijk wie waar verantwoordelijk en wie waar aansprakelijk voor is. Dus gaan we elkaar aan zitten kijken wanneer het project niet volgens plan gaat. En voeren we ongemakkelijke discussies over wie er bij succes op het podium mag komen om de complimenten in ontvangst te nemen.

  • Ik ga op vakantie en neem mee….mijn werk

    Ik ga op vakantie en neem mee….mijn werk

    Regelmatig ontmoet ik leidinggevenden die graag op vakantie gaan…..met hun werk. Gepakt en gezakt met de laptop en mobiele telefoon reizen ze af naar het land van bestemming. Tijdens de tussenstops wordt even de mail gecheckt en gebeld terwijl de kinderen en levenspartner hun benen strekken en genieten van hun eerste ijsje.

  • De 3 illusies die niemand helpen!

    De 3 illusies die niemand helpen!

    Ongeveer 24 procent van de werknemers verliest energie op zijn werk en zou het liefst niet meer gaan werken na het weekend. Op relatiegebied loopt bijna 40 procent van de relaties op de klippen. Daarnaast is er een sterk toenemend aantal mensen dat continu stress ervaart en antidepressiva gebruikt. Hoe komt het dat we zoveel energie verliezen op het werk of privé? Hoe komt het dat velen van ons zich niet voelen zoals ze zich willen voelen?

  • Wat leiders kunnen leren van de eerste maanden van Donald Trump?

    Wat leiders kunnen leren van de eerste maanden van Donald Trump?

    Op vrijdag 20 januari 2017 werd Donald Trump ingezworen als president van de Verenigde Staten. Volledig onverwachts won hij het presidentschap via het kiesmannen systeem en werd hij de leider van de vrije wereld. Welke leiderschapslessen kunnen we trekken uit de eerste maanden?

  • Wat kun jij leren van de eerste maanden van Donald Trump?

    Wat kun jij leren van de eerste maanden van Donald Trump?

    Op vrijdag 20 januari werd Donald Trump volledig onverwachts de president van de Verenigde Staten. Sindsdien worden we bijna dagelijks geïnformeerd door het avondjournaal wat er nu weer gaande is in het Witte Huis. Voor velen is dit een ver van mijn bed show, maar uiteindelijk kunnen we hier ook onze lessen uit trekken!

  • 4 tips om eenvoudig je stress te verhogen!

    4 tips om eenvoudig je stress te verhogen!

    Stress is niet iets wat je zomaar overkomt of krijgt. Het is niet zo dat de postbezorger voor de deur staat met een nieuwe doos vol met stress. Stress komt niet van buitenaf, maar creëren we zelf. Elke emotie die wij ervaren volgt namelijk een vast recept. Om je gestrest te voelen moet je dus iets doen.

  • Leidinggeven lijkt wel monkey business

    Leidinggeven lijkt wel monkey business

    Los je vaak de problemen van je medewerkers op? Wat zit daarachter, wat is het effect en wat doe je eraan!

    Leidinggevenden komen regelmatig tot de conclusie dat ze teveel en te vaak de problemen van medewerkers oplossen. Het gevolg is meestal lange werkdagen en een ontwrichte balans tussen privé en werk. Ofwel, zoals wij dat noemen, ze nemen de “aap” van iemand anders op hun schouder.

  • 5 zinnen die een goede leider nooit zal gebruiken!

    5 zinnen die een goede leider nooit zal gebruiken!

    Als leider heb je invloed op je medewerkers, vaak nog veel meer dan je denkt. Verschillende onderzoeken laten zien dat de motivatie van medewerkers voor meer dan de helft wordt beïnvloed door het contact met hun direct leidinggevende. Als beginnend leidinggevende heb je het waarschijnlijk ook wel gemerkt, plotseling hadden je woorden meer impact.

    Omdat je medewerkers beïnvloedt (kerntaak van leidinggeven) is het zaak om ook stil te staan bij je communicatie. Wat zeg je en wat moet je zeker nooit zeggen!

  • 3 vragen die leidinggevenden veel te weinig stellen!

    3 vragen die leidinggevenden veel te weinig stellen!

    Als leidinggevende ben je druk met van alles. Aan de ene kant ben je de contact persoon naar andere afdelingen en aan de andere kant probeer je binnen je team alles zo goed mogelijk te regelen. Er is altijd wat te doen en als je echt wil, kun je 24 uur per dag aan de slag zijn. In de hectiek van de dag is het dan ook makkelijk om de echte kern uit het oog te verliezen. Om je hierbij te helpen kun je gebruik maken van 3 eenvoudige vragen.

  • Help, paniek bij de koffiemachine!

    Help, paniek bij de koffiemachine!

    In tijden van onzekerheid worden de meest paniek zaaiende geruchten bedacht op momenten dat medewerkers informeel bij elkaar komen. Typische locatie is de koffiemachine en de openingsvraag: “Heb jij ook gehoord dat……?”

  • Menselijke weerstand is goed voor je veranderingsproject

    Menselijke weerstand is goed voor je veranderingsproject

    Vaak wordt gedacht dat medewerkers bewust weerstand bieden om veranderingen tegen te houden en worden dan ook als lastig gezien. Niets is echter minder waar!

    Menselijke weerstand is een natuurlijke oer reactie, die je ook prima voordelen kan brengen.

  • Effectief leiderschap met een stressbal!

    Effectief leiderschap met een stressbal!

    Soms heb je als leidinggevende gewoon wat LEF nodig! Waarom zou je steeds hetzelfde blijven doen? Eén van de deelnemers van de training Effectief Leiderschap pakte het echt anders aan. Een stressbal maakt nu elke dag het verschil!

  • 6 manieren waarop veel leidinggevenden hun medewerkers demotiveren!

    6 manieren waarop veel leidinggevenden hun medewerkers demotiveren!

    In vrijwel elke organisatie maken medewerkers het verschil. Zonder goede en gemotiveerde medewerkers is het onmogelijk om klanten aan je te binden, producten op een hoog niveau te produceren of de kwaliteit van je diensten te waarborgen.

    Maar wat blijkt maar al te vaak? Steeds meer medewerkers hebben energieverlies op het werk en tellen af naar het weekend. Toch ken ik veel leidinggevenden die echt hun best doen om medewerkers te motiveren. Wat gaat er dan mis?

  • 6 manieren om een leider te zijn (ook al heb je niet die functie)

    6 manieren om een leider te zijn (ook al heb je niet die functie)

    Leiderschap wordt vaak verward met het hebben van een bepaalde functie, bijvoorbeeld manager, chef of leidinggevende. Maar leiderschap staat in de kern geheel los van een functietitel. Er zijn ontelbare voorbeelden van mensen die echte leiders zijn, maar niet de titel hebben. Helaas zijn er ook leidinggevenden, die geen leiderschap laten zien. Hoe herken je een leider?

     

  • Doe de vakantiecheck: hoe is jouw werk en privé balans?

    Doe de vakantiecheck: hoe is jouw werk en privé balans?

    Uit een recent onderzoek blijkt dat bijna 40% van werkend Nederland ontevreden is over de huidige werk en privé balans. Dit betekent dat zij fysiek of mentaal meer uren aan het werk besteden dan goed voor ze is. Door het 'werk en privé balans' te noemen, gebruiken we eigenlijk een verzachtende term. Hoe vaak ben je iemand tegengekomen die aan het doorslaan is op de privé kant van de balans? Werk en privé balans betekent in de praktijk dat je werk je veel te veel bezighoudt. Hoe weet je nou dat jij wel in balans bent?

  • 7 redenen waarom jouw leven veel beter is dan je denkt!

    7 redenen waarom jouw leven veel beter is dan je denkt!

    Wij hebben het ontzettend goed, vaak veel beter dan we zelf doorhebben. Toch leven we er niet altijd naar.  Steeds meer mensen maken zich druk over allerlei zaken, mopperen over de ontwikkelingen in de wereld en zijn teleurgesteld in anderen. Ook in de media en op het internet is er veel aandacht voor de negatieve aspecten van het leven. Daarom 7 redenen waarom het eigenlijk helemaal niet zo slecht is. Zeven redenen om juist heel dankbaar te zijn!

  • Vijf snelle manieren om de sfeer in je team te verpesten

    Vijf snelle manieren om de sfeer in je team te verpesten

    De sfeer in een team of organisatie is ontzettend belangrijk. Het zorgt er niet alleen voor dat medewerkers graag naar het werk komen, maar het leidt ook gemiddeld tot betere resultaten. Het bevordert de samenwerking tussen afdelingen. De leidinggevende speelt een grote rol in de sfeer, maar heeft dit zeker niet altijd door. Regelmatig hoor ik leidinggevenden oorzaken buiten zichzelf noemen.

  • Zes gouden regels bij cultuurverandering

    Zes gouden regels bij cultuurverandering

    De ene na de andere organisatie start met cultuurverandering trajecten. Er wordt steeds meer van organisaties verwacht en gelukkig realiseren steeds meer managers zich dat de mens het echte verschil maakt. Maar andere resultaten vragen om andere werkwijzen en dus automatisch om ander gedrag bij de medewerkers. En dan wordt het lastig, want soms is gedrag al erg ingesleten in de organisatie. Daarnaast zijn de meeste managers wel inhoud deskundig, maar slechts weinige zijn ook gedragsdeskundige. Inzicht en kennis over gedragsbeïnvloeding is namelijk wel een vereiste.

  • Zes gewoontes waar niemand blij van wordt :)

    Zes gewoontes waar niemand blij van wordt :)

    Regelmatig kom ik mensen tegen die erg goed geworden zijn in zich rot, gefrustreerd of bijvoorbeeld angstig voelen. Wat er ook gebeurt, hun eerste reactie is automatisch negatief. Dat doen ze niet expres, maar vaak hebben ze zichzelf (onbewust) een aantal slechte gewoontes aangeleerd.

  • Leiderschap in een notendop

    Leiderschap in een notendop

    Hoe zorg ik als leidinggevende dat mijn team goede resultaten boekt? Hoe zorg ik dat mijn medewerkers met plezier naar het werk komen? Resultaat en plezier moeten namelijk hand in hand gaan, anders zijn resultaten nooit blijvend. Maar waar begin je?

  • Dit moet je dus nooit zeggen!

    Dit moet je dus nooit zeggen!

    Als het gaat om onze persoonlijke ontwikkeling, zijn we vaak onze grootste vijand. We dromen over die mooie baan, het eigen bedrijf, de leuke relatie of de mooie reis, maar regelmatig zie je dat het bij dromen blijft. Het niet in actie komen, het er niet echt voor gaan, lijkt wel een menselijk trekje. En waarom is een bepaald doel of wens nog niet in vervulling gekomen? Meestal om hele goede redenen. Toch?

  • Zelfs Gordon Ramsay kan inspireren! (videoclip)

    Zelfs Gordon Ramsay kan inspireren! (videoclip)

    Als leider kun je een blijvende impact hebben op je medewerkers, zowel positief als negatief. Gordon Ramsay is meestal op ramkoers, maar in deze clip zie je hoe hij het zelfvertrouwen van een kandidaat op een prachtige manier ondersteunt. Wil jij ook zoveel impact hebben op je medewerkers en echt bouwen aan je team?

  • 5 snelle manieren om je ellendig te voelen

    5 snelle manieren om je ellendig te voelen

    Hoe we ons voelen, hoe we naar zaken kijken en uiteindelijk de beslissingen die we nemen hebben invloed op de resultaten die we  bereiken. Onze behaalde resultaten hebben vervolgens weer invloed op de manier waarop we ons voelen. Kortom het voelt als een cirkel. Als je snel wil vastzitten in een negatieve cirkel doe dan het volgende ...

GRATIS Ebook

Schrijf je in voor de PER4MANCE updates en ontvang per direct het gratis Ebook 'Hoe krijg je grip op je gedachten'.

dit veld niet invullen s.v.p.
GRATIS Ebook

Schrijf je in voor de PER4MANCE updates en ontvang per direct het gratis Ebook 'Leidinggeven en feedback geven: het kan ook makkelijker!'.

dit veld niet invullen s.v.p.
GRATIS Ebook

Schrijf je in voor de PER4MANCE updates en ontvang per direct het gratis Ebook 'Hoe organisaties effectief kunnen veranderen'.

dit veld niet invullen s.v.p.