blog

Het positieve effect van corona

Als de corona crisis voorbij is, maken we er dan gelijk weer een ratrace van? Of gaan we positieve patronen die we nu creëren vasthouden? De cijfers over burn-out zijn schrikbarend. Met name voor jongeren is de trend zeer negatief (momenteel 1 op de 5 jonge vrouwen).  Na 53 dagen in de corona crisis te zitten hebben we wel meer kans om een positieve verandering te krijgen in onze patronen. Hier drie tips om deze vast te houden.

Het positieve effect van corona.png

Als ik naar mijn eigen patronen kijk dan ervaar ik minder snelheid van de maatschappij. Vanuit mijn situatie gezien (gezin met 2 thuiswonende volwassen kinderen) heb ik natuurlijk wel het voordeel dat ik geen bemoeienis heb met schoolwerk. En ik moet eerlijk zeggen, de mindere snelheid van de maatschappij bevalt mij goed. Voor mijn gevoel is er ruimte om meer tijd te nemen voor zaken. Zo heb ik zelf mijn snelle dubbele koffie ingeruild voor een cappuccino met havermelk, zijn de dagelijkse rek en strek oefeningen voor mijn rug toch wel erg goed en het spelletje met het gezin op de zondagmiddag brengt veel plezier en verbinding. Praat ik met mensen om mij heen dan hoor ik vaak terug dat thuiswerken ook zijn voordelen heeft. Men mist het reizen niet en lunchen in je eigen tuin (die ook nog eens op orde is) heeft ook zo zijn voordelen. Mensen die wel op locatie werken staan niet meer in de file. Dat levert minder frustratie en levert tijdswinst op. Er zijn zelfs mensen die zeggen dat we vaker moeten videobellen. De sociale druk om naar een feestje te gaan, waar je geen zin in hebt, is weg en velen ervaren dit als prettig. Het neigt ernaar dat we het FOMO effect (Fear of missing out) aan het inruilen zijn voor het JOMO effect (Joy of missing out).

We zijn nu 53 dagen verder na de eerste afkondiging van de intelligente lockdown van de regering. Een gemiddelde gedragsverandering kost ons 66 dagen. In dit geval hebben we nog maar 13 dagen nodig om positieve patronen te verankeren in ons brein. Hoe gaan we dat patroon vasthouden als de maatschappij weer op volle toeren gaat draaien? 3 tips;

  • Focus je op maximaal 3 patronen.
    Als je meerdere nieuwe patronen hebt kun je een top 3 maken. Welke 3 patronen hebben jou het meeste rust gebracht, hebben bijgedragen aan je persoonlijke groei en zijn goed te verweven met je dagelijkse manier van leven (na de corona). Focus je op deze 3 patronen.
  • Maak tijd vrij in je agenda
    Het beste is om een tijdsblok in je agenda vast te leggen om het patroon verder in te slijten en het een onderdeel te laten worden van je agenda. Mocht je geen ruimte in je agenda hebben dan kun je natuurlijk altijd je wekker wat vroeger zetten.
  • Welke afspraak ga je met jezelf maken om de patronen vast te houden?
    Als we straks weer volle bak vooruit gaan dan is de kans aanwezig dat je terugvalt in je oude patroon omdat dit nu eenmaal een sterk patroon is geweest. Je hebt voor jezelf triggers nodig om herinnerd te worden aan je nieuwe patroon. Vertel het anderen is een goede manier. Maar denk ook aan bijvoorbeeld een post-it op je spiegel, je monitor of laptopscherm hangen. Of beter nog op alle 3.

Nog maar 13 dagen te gaan met het inslijten van de patronen. Succes!

GRATIS Ebook

Schrijf je in voor de PER4MANCE updates en ontvang per direct het gratis Ebook 'Hoe krijg je grip op je gedachten'.

dit veld niet invullen s.v.p.
GRATIS Ebook

Schrijf je in voor de PER4MANCE updates en ontvang per direct het gratis Ebook 'Meer zelfvertrouwen in 10 dagen'.

dit veld niet invullen s.v.p.

Over de schrijver

Gerard Vriens

Gerard Vriens

Coach / Trainer / Adviseur / Managing partner

Ik ben Gerard Vriens, geboren in 1967, gelukkig getrouwd en vader van Peder en Veerle. Mijn motto is ‘Maak er wat moois van’. Ik ben graag een luisterend oor en ben in staat om mensen (terug) in hun kracht te zetten. Dit doe ik op geheel eigen-wijze.