Blog

Het positieve effect van corona?

  • Gerard Vriens

Als de corona crisis voorbij is, maken we er dan gelijk weer een ratrace van? Of gaan we positieve patronen die we nu creëren vasthouden? De cijfers over burn-out zijn schrikbarend. Met name voor jongeren is de trend zeer negatief (momenteel 1 op de 5 jonge vrouwen).  Na zoveel maanden in de corona crisis te zitten hebben we wel meer kans om een positieve verandering te krijgen in onze patronen. Hier drie tips om deze vast te houden.

Als ik naar mijn eigen patronen kijk dan ervaar ik minder snelheid van de maatschappij. Vanuit mijn situatie gezien (gezin met 2 thuiswonende volwassen kinderen) heb ik natuurlijk wel het voordeel dat ik geen bemoeienis heb met schoolwerk. En ik moet eerlijk zeggen, de mindere snelheid van de maatschappij bevalt mij goed.

Voor mijn gevoel is er tegenwoordig ruimte om meer tijd te nemen voor zaken. Zo heb ik zelf mijn snelle dubbele koffie ingeruild voor een cappuccino met havermelk, zijn de dagelijkse rek en strek oefeningen voor mijn rug toch wel erg goed en het spelletje met het gezin op de zondagmiddag brengt veel plezier en verbinding.

Praat ik met mensen om mij heen dan hoor ik vaak terug dat thuiswerken ook zijn voordelen heeft. Men mist het reizen niet en lunchen in je eigen tuin (die ook nog eens op orde is) heeft ook zo zijn voordelen. Mensen die wel op locatie werken staan niet meer in de file. Dat levert minder frustratie en levert tijdswinst op.

Er zijn zelfs mensen die zeggen dat we vaker moeten videobellen. De sociale druk om naar een feestje te gaan, waar je geen zin in hebt, is weg en velen ervaren dit als prettig. Het neigt ernaar dat we het FOMO effect (Fear of missing out) aan het inruilen zijn voor het JOMO effect (Joy of missing out).

Hoe gaan we dat patroon vasthouden als de maatschappij weer op volle toeren gaat draaien? Hieronder 3 tips om om dit meer rustgevende partoon ook straks vast te blijven houden.

Focus je op maximaal 3 patronen

Als je meerdere nieuwe patronen hebt kun je een top 3 maken. Welke 3 patronen hebben jou het meeste rust gebracht, hebben bijgedragen aan je persoonlijke groei en zijn goed te verweven met je dagelijkse manier van leven (na de corona). Focus je ook na de corona periode op deze 3 patronen.

Maak tijd vrij in je agenda

Het beste is om een tijdsblok in je agenda vast te leggen om het patroon verder in te slijten en het een onderdeel te laten worden van je agenda. Mocht je geen ruimte in je agenda hebben dan kun je natuurlijk altijd je wekker wat vroeger zetten.

Welke afspraak ga je met jezelf maken om de patronen vast te houden?

Als we straks weer volle bak vooruit gaan dan is de kans aanwezig dat je terugvalt in je oude patroon omdat dit nu eenmaal een sterk patroon is geweest. Je hebt voor jezelf triggers nodig om herinnerd te worden aan je nieuwe patroon. Vertel het anderen is een goede manier. Maar denk ook aan bijvoorbeeld een post-it op je spiegel, je monitor of laptopscherm hangen. Of beter nog op alle 3.

Blijf ontwikkelen

Merk je dat je ook straks wel wat begeleiding kunt gebruiken om dit in je dagelijkse leven te verweven? Misschien is onze Persoonlijke effectiviteit training iets dat jou ongetwijfeld kan helpen om meer controle te krijgen over je gedachten en emoties.

Blijf op de hoogte
en laat je inspireren

Training Persoonlijke Effectiviteit

Intensieve driedaagse training en coaching. In de training worden eenvoudige handvatten en inzichten gedeeld om per direct met volle energie en kracht in het leven te staan. Door oud gedrag te doorbreken en door anders te denken en te doen, realiseer je blijvend nieuwe resultaten.

In deze training leer je o.a.:

  • hoe je meer rust in je hoofd krijgt
  • hoe je afrekent met vervelende gevoelens
  • hoe je gedrag en gedachten kunt veranderen
  • hoe je jouw potentieel maximaal benut
  • hoe je makkelijk je emoties bestuurt
  • hoe je met meer energie op je doel afgaat...

Ebook - hoe krijg je grip op je gedachten

Blijf op de hoogte
en laat je inspireren