Blog

5 tips om emotioneel sterk te blijven in deze bijzondere tijd

  • Marcel van Wiggen

Het coronavirus houdt de gemoederen flink bezig en doet een beroep op onze flexibiliteit en weerbaarheid. Het zijn bijzondere tijden en de hoeveelheid informatie die op ons afkomt kan tot onrust leiden. Natuurlijk moeten we de regels goed opvolgen, maar ondertussen is het ook belangrijk dat we emotioneel gezond blijven.

Daarom 5 tips om emotioneel sterk te blijven.

Beperk je tot de feiten

We leven in een tijd met ontzettend veel kanalen die continu informatie op ons af zenden. Realiseer je dat veel informatie niet klopt en dat ook de beste adviezen vaak nergens op gebaseerd zijn. Er zijn een beperkt aantal experts die echt kennis hebben over deze situatie en hun informatie en kennis is leidend. Kijk dus alleen op die sites en ga ondertussen rustig door met de dag:

Verlaag het aantal prikkels

Zet pushberichten en breaking news pop-ups uit. Je wordt anders continu dieper in de ontwikkelingen gezogen, maar uiteindelijk wordt je hier alleen neerslachtig of angstig van. Het brein is een bijzonder orgaan en hoe meer je je focust op vervelende situaties en beelden, des te negatiever je je uiteindelijk voelt. Accepteer dat je de ontwikkelingen niet kunt beïnvloeden door er meer naar te kijken. Houdt je aan de richtlijnen en ga rustig door met de dag.

Focus je op de zaken die goed gaan

Wees dankbaar dat je leeft in een deel van de wereld waar de gezondheidzorg ontzettend goed geregeld is. Wees dankbaar voor je vrienden, familie en gezin. Wees dankbaar voor het leven en de mooie momenten die zijn geweest en nog gaan komen. Let op de mooie zon die schijnt, de natuur, spelende kinderen, de technologie die ons ook nu verbonden houdt, de mooie lach van je partner….

Zorg voor een zinvolle invulling

Zorg dat je zinvol bezig bent en actief blijft. Dat is niet zo moeilijk voor de groep die hard aan het werk is in de zorg of aan het werk zijn om Nederland draaiende te houden. Voor de overige groep geldt: op de bank gaan zitten en alleen maar breaking news kijken of van journaal naar journaal gaan, is geen recept voor geluk. Je kunt nog zoveel mooie zaken aanpakken. Onthoud het volgende:

  • Filmpje kijken niet afgelast
  • Uitgebreid koken niet afgelast
  • Spelletjes spelen niet afgelast
  • Muziek luisteren niet afgelast
  • Een boek lezen niet afgelast
  • Online gamen niet afgelast
  • Uitslapen niet afgelast
  • Tijd voor elkaar niet afgelast
  • Lachen niet afgelast
  • Zingen niet afgelast
  • Dankbaar zijn niet afgelast

Zoals je ziet is er uiteindelijk genoeg te doen als je maar kijkt naar de dingen die wel kunnen in plaats van de dingen die nu tijdelijk even niet meer kunnen.

Help elkaar

Onderzoek toont aan dat mensen een verhoogd geluksgevoel ervaren zodra ze zich inzetten om anderen te helpen. Op dit moment zijn er mensen die geen boodschappen kunnen halen of het zelfs niet durven. Help deze mensen door op de buurt Whatsapp aan te geven dat je beschikbaar bent om ze te helpen. 

Met andere woorden: Steun elkaar! Ben je benieuwd hoe je ook na de corona periode je persoonlijke en professionele ontwikkeling weer kunt doorzetten? Bekijk dan eens onze persoonlijke ontwikkeling trainingen of trainingen leiderschapsontwikkeling .

Blijf op de hoogte
en laat je inspireren

Training Persoonlijke Effectiviteit

Intensieve driedaagse training en coaching. In de training worden eenvoudige handvatten en inzichten gedeeld om per direct met volle energie en kracht in het leven te staan. Door oud gedrag te doorbreken en door anders te denken en te doen, realiseer je blijvend nieuwe resultaten.

In deze training leer je o.a.:

  • hoe je meer rust in je hoofd krijgt
  • hoe je afrekent met vervelende gevoelens
  • hoe je gedrag en gedachten kunt veranderen
  • hoe je jouw potentieel maximaal benut
  • hoe je makkelijk je emoties bestuurt
  • hoe je met meer energie op je doel afgaat...

Ebook - hoe krijg je grip op je gedachten

Blijf op de hoogte
en laat je inspireren