Blog

Vijf snelle manieren om de sfeer in je team te verpesten

  • Wim Meinderts

De sfeer in een team of organisatie is ontzettend belangrijk. Het zorgt er niet alleen voor dat medewerkers graag naar het werk komen, maar het leidt ook gemiddeld tot betere resultaten. Het bevordert de samenwerking tussen afdelingen. De leidinggevende speelt een grote rol in de sfeer, maar heeft dit zeker niet altijd door. Regelmatig hoor ik leidinggevenden oorzaken buiten zichzelf noemen.

Daarom in het kort, vijf dingen die je moet doen om snel de sfeer te verzieken binnen jouw team of bedrijf.

Goede medewerkers overladen

In de dagelijkse hectiek gebeurt het snel dat leidinggevenden teveel werk geven aan medewerkers die nou juist niet meer werk zouden moeten krijgen. Zo zijn er medewerkers die uit zichzelf heel hard werken en niet makkelijk NEE zeggen. Wat is er makkelijker om die nog meer werk te geven.

Of wat dacht je van de allerbeste medewerkers in het team. Geef die ook nog maar wat meer werk, zodat ze vanuit hun betrokkenheid ook nog buiten de werkuren aan de slag zijn. Nadeel daarvan is wel dat juist deze medewerkers zich minder gewaardeerd voelen. Want zij zijn de ‘sjaak’ terwijl de ‘zwakkere’ broeders niet worden aangespoord.

Focus op wat er niet goed gaat

Als leidinggevende ben je verantwoordelijk voor het continu verbeteren van het team. Regelmatig ontmoet ik daardoor leidinggevenden die zich eigen hebben gemaakt om continu te letten op wat er niet goed gaat, op wat er niet klopt en wat er beter moet. Net als een radar systeem zijn ze steeds aan het scannen waar het nog beter kan, om dit vervolgens snel en adequaat aan te geven. Medewerkers horen daardoor steeds wat ze niet goed doen. Een prima manier om mensen te demotiveren!

Geheimzinnig doen

Als leidinggevende heb je soms meer informatie dan de medewerkers. Je bent aanwezig in bepaalde vergaderingen en daardoor heb je meer kennis. Soms zijn er leidinggevenden die te koop lopen met deze kennis. Ze laten steeds doorschemeren dat ze iets weten of bekonkeld hebben, maar je hoort niet alle details. Of medewerkers zien dat er bepaalde overleggen plaatsvinden, maar de leidinggevende doet net of er niets aan de hand is. Een goede manier om medewerkers het gevoel te geven dat ze er niet toe doen.

Geen aandacht geven

De snelste manier om de sfeer te verzieken is door medewerkers te negeren. Zorg er als leidinggevende voor dat je het druk hebt met vergaderen. Besteed geen tijd aan het eten van een gebakje als er iemand in het team jarig is. Vraag ook niet hoe hun vakantie is geweest, want voor je het weet krijg je een lang verhaal en daar heb je als drukke man of vrouw natuurlijk geen tijd voor... Besteed weinig aandacht aan de medewerkers, zodat ze snel het idee krijgen dat ze er eigenlijk niet echt toe doen. Een prima recept om de sfeer binnen no-time te verzieken.

Medewerkers tegenhouden

In een grote organisatie zijn er meer mogelijkheden voor je medewerkers om te groeien en te ontwikkelen. Al snel willen je beste medewerkers een stap maken of wordt er door een collega leidinggevende aan één van je medewerkers getrokken. Hier moet je als drukke leidinggevende gewoon voor gaan liggen. Jouw afdeling moet draaien en dat is jouw belangrijkste prioriteit. Jij hebt er helemaal niets aan als medewerkers je afdeling weer verlaten. Sterker nog, je moet weer opnieuw beginnen met investeren in nieuwe mensen. Niet aan beginnen dus en medewerkers vooral weerhouden om te groeien of te ontwikkelen!

Word bewust van beinvloeding van medewerkers

Maar dit doe jij natuurlijk nooit? Of toch wel...? Niemand wil dit, maar je zult er van verbaasd zijn hoeveel leidinggevenden ongewild de sfeer op deze manier verpesten. Een groot deel van ons gedrag is geautomatiseerd en doen we onbewust.

Wil je als leidinggevende veel bewuster worden van de kleine acties waarmee je je medewerkers beïnvloedt? Kijk dan ook eens naar onze training Effectief Leiderschap en laat je verrassen. Wil je meer weten over het juist verbeteren van de sfeer en motivatie? Lees verder in het boek Ik ben er helemaal klaar mee.

Een crisis is het moment voor een nieuwe cultuur

Mis niet langer onze impactvolle tips & inspiratie!
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief