blog

Het perfecte stappenplan voor na je vakantie!

Vaak merk je dat je op vakantie in alle rust de balans opmaakt. Soms voel je zelfs in je lijf dat je veel hebt gegeven de laatste tijd en dat de vakantie eigenlijk net op tijd komt. De dagelijkse beslommeringen en de verantwoordelijkheden op het werk kunnen veel van ons eisen. Velen van ons maken dan ook de afspraak met onszelf ‘na de vakantie ga ik het toch echt anders doen!’.

Het perfecte stappenplan voor na je vakantie.png

Onderstaand een simpel stappenplan om deze afspraak met jezelf ook daadwerkelijk in de praktijk te brengen. Om ervoor te zorgen dat je niet direct weer terugvalt in je standaard gedrag en na 3 weken het vakantiegevoel al weer helemaal kwijt bent.

Stap 1: neem verantwoordelijkheid

Ga niet zitten wachten totdat het rustiger wordt op het werk of dat de reorganisatie is afgerond en er eindelijk een nieuwe collega bij komt. Jij weet nu al dat er straks weer wat anders is, bijvoorbeeld dat belangrijke project of die unieke kans. Er is altijd wel een reden om teveel te werken. De oplossing komt namelijk niet van buiten, maar van binnen. Jij moet veranderen om het rustiger in je hoofd te krijgen. Begin bijvoorbeeld met eens wat vaker NEE zeggen.

 

Stap 2: schrap zoveel mogelijk

Loop kritisch door je werk & privé agenda en bepaal welke activiteiten en vergaderingen je zoal door de week hebt. Welke geven je energie en welke kosten je energie? Is het echt nodig dat je daar je tijd aan besteedt. Kan het niet anders of makkelijker? Wat kun jij eigenlijk gewoon schrappen als je een beetje meer zou loslaten?

 

Stap 3: halveer vergaderingen

Bepaal voor welke vergaderingen jij verantwoordelijk bent. Als jij zelf de organisator bent, halveer de agenda en dwing jezelf en je collega’s wat efficiënter en effectiever te zijn. Als jij niet de organisator bent, zet het volgende punt op de agenda: hoe kunnen we in minder tijd en met meer plezier effectiever vergaderen? Kijk ook eens naar de blog onderaan dit artikel voor een grappig idee.

 

Stap 4: plan structureel tijd voor jezelf

Zorg ervoor dat je tijd voor jezelf hebt, zowel op het werk als thuis. Tijd die jij kunt invullen en niet geclaimd kan worden. In het begin zal het even wennen zijn om voet bij stuk te houden en deze tijd niet weer op te geven bij de eerste de beste prioriteit. Blijf oefenen net zolang totdat jij en je omgeving eraan gewend is dat je deze tijd niet beschikbaar stelt voor anderen. Eigen tijd is cruciaal om zaken op orde te krijgen en bevordert je creativiteit.

 

Stap 5: manage je telefoon

Productiviteit- en relatiekiller nummer 1 is onze mobiele telefoon. Door alle piepjes, meldingen en pushberichten worden we continu afgeleid, waardoor we elke keer opnieuw moeten focussen. Uiteindelijk krijg je daardoor minder werk verzet, waardoor je het voor je gevoel nog drukker krijgt. Zet alle meldingen uit op je telefoon en PC. Jij bekijkt je e-mail op het moment dat het jou uitkomt, niet andersom!

 

Stap 6: gebruik geheugensteuntjes

Zorg ervoor dat je jezelf helpt om niet in de oude valkuil te vallen. Hang een mooie vakantiefoto aan de spiegel en gebruik deze als achtergrond op de PC of mobiele telefoon. Zorg ervoor dat je jezelf met visuele hulpmiddelen steeds weer terugbrengt in dat vakantie gevoel. Je weet wel dat gevoel dat je relaxt bent, helemaal niets moet en toch ook heel effectief kan zijn.

 

Stap 7: manage jezelf

De belangrijkste en moeilijkste stap is manage jezelf. Jouw gevoel van drukte wordt niet door de omgeving gecreëerd, maar ontstaat in jezelf. Vaak is het onze drang om alles goed te willen doen, goed te willen zijn voor anderen, die ervoor zorgt dat we steeds meer druk opbouwen. Kijk eens goed naar jezelf en bepaal welke stappen nodig zijn om elke dag een vakantie gevoel te hebben. Wat moet je dan stoppen te doen, denken of voelen? Hoe zou het zijn als je dit voor elkaar krijgt?

De stappen 1 t/m 6 zijn simpel en direct uitvoerbaar. Volg deze op en je hebt direct een veel betere start na je vakantie. Stap 7 kost wat meer moeite, maar hoeft ook niet moeilijk te zijn. Download ons gratis Ebook Krijg grip op je gedachten of lees het boek Jezelf de Baas om je verder te helpen.

Heb jij zo’n beetje alles al geprobeerd, maar verval je elke keer weer terug in oud gedrag. Ben je het zat om steeds weer de druk te voelen? Wil jij je werk kunnen loslaten en een betere werk/privé balans? Kijk dan eens naar onze succestraining Persoonlijke Effectiviteit.

 

*vergadertip: https://www.per4mance.nl/weblog/effectief-leiderschap-met-een-stressbal

GRATIS Ebook

Schrijf je in voor de PER4MANCE updates en ontvang per direct het gratis Ebook 'Hoe krijg je grip op je gedachten'.

dit veld niet invullen s.v.p.

Over de schrijver

Marcel van Wiggen

Marcel van Wiggen

Trainer / Coach / Adviseur / Managing partner

Ik ben Marcel van Wiggen, geboren in 1971, getrouwd en vader van Luke en Nick. Mijn motto is 'Haal er alles uit wat er in zit'. Ik ben geïnteresseerd in alles wat mensen inspireert, motiveert en belemmert.