Blog

De drie keuzes bij verandering: vechten, vluchten of…..

  • Frits Galle

Wanneer vertrouwde omstandigheden veranderen, maar je medewerkers hebben daar geen directe grip op, komen zij soms voor kritische keuzemomenten te staan. Waar moet je dan als leidinggevende rekening mee houden?

Situatie vanuit de perceptie van je medewerker:

Je werkt. De routine zit er lekker in. Iedereen is erg tevreden over je. En dan hoor je iemand zeggen: “we gaan het anders doen”. Heel irritant! Zeker als die persoon dan ook nog zegt dat “het roer volledig om moet” en dat “we toe zijn aan een cultuurverandering”. Direct gaan alle alarmbellen af en zitten de ‘waarom en hoezo-dan’ vragen in je hoofd. Je vertrouwde werkzaamheden en veilige omgeving worden bedreigd. Wie zijn ‘zij’ wel niet om te denken dat het beter kan. Dat maak je toevallig zelf nog wel uit. Kortom, hakken in het zand.

Herkenbaar?

Een hele natuurlijke en menselijke reactie wanneer een ander voor jou zaken gaat bepalen en je dus zelf niet de controle hebt. Kom je in zo’n situatie, dan zie je vaak 1 van de volgende twee reacties: vluchten of vechten.

Kies je ervoor om te vluchten, dan loop je dus weg van de situatie en bepalen anderen de uitkomsten van het project. Je moet je later nog steeds aanpassen aan de veranderingen, wat die ook zijn.

Je kunt er ook voor kiezen om tegen de initiatieven te gaan vechten. Dan roep je vooral negatieve reacties op. Er wordt niet echt naar je geluisterd. Het levert stress op en uiteindelijk ben je nooit tevreden met het resultaat.

Beide acties doe je vaak uit onmacht en kosten energie. Voeding voor nog jarenlang gemopper en gezeur. Je kent ze wel de mensen die zeggen: “Had ik maar….!” of “Vroeger was alles beter!”

Maar er is een betere keuze: controle nemen. Wanneer je controle neemt, ga je vragen stellen. Waarom doen we dit? Weten we wat we willen? Hoe zien we de toekomst en hoe gaan we dat bereiken? Kan ik een bijdrage leveren? Constructieve vragen en opmerkingen waarmee je jouw beelden kunt delen met de veranderaars. Je levert zo een bijdrage, klein of groot, aan de verandering en dat geeft energie. Je bent onderdeel van het resultaat en de energie gebruik je om ook anderen te helpen. Jij wordt degene die zegt: ”We hebben het samen gedaan”

Wat kun jij doen als leidinggevende?

Als leidinggevende is het dus handig om te weten dat er 3 primaire reacties zijn waarop medewerkers kunnen reageren op aankomende veranderingen. Je kunt hier bij het maken van het veranderplan rekening mee houden. Hoe voorkom je dat medewerkers gaan vluchten of vechten en hoe ga je er juist voor zorgen dat medewerkers mee gaan denken in de oplossingen.

Download het Ebook ‘Hoe organisaties effectief kunnen veranderen’

Hoe je dat doet? Download ons Ebook  Hoe organisaties effectief kunnen veranderen. We delen de 4 kritische fases in het veranderproces met je. En bekijk ook eens onze praktische verandermanagementtraining voor leidinggevenden en projectmanagers.

Hoe organisaties effectief kunnen veranderen

Mis niet langer onze impactvolle tips & inspiratie!
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief