Blog

Ook jij bent een leider in crisistijd!

  • Gerard Vriens

Op het moment dat de toekomst onvoorspelbaar wordt, gaan we automatisch op zoek naar leiders in onze omgeving. Zo gaf de speech van Dhr. Rutte ons iets meer vertrouwen en zekerheid. In tijden van crisis kijken anderen echter ook naar jou. Hoe ga jij om met de onzekerheid? Voor wie ben jij de (emotionele) leider?

Als je kinderen hebt is dit antwoord eenvoudig. Jarenlang hebben ze zich veilig gevoeld en als ze het echt niet wisten dat was jij hun held. In een crisismoment kijken kinderen daarom nog steeds als eerste naar hun ouders. Maar ook als partner, collega, vriend, vriendin, broer of zus speel jij waarschijnlijk voor iemand de rol van emotionele leider. Er is altijd iemand in je leven die op jou steunt, je adviezen opvolgt en jou als voorbeeld neemt of volgt.

Daarom zijn we eigenlijk allemaal leiders en daar moeten we ons zeker in deze tijd bewust van zijn. De emoties die jij voelt hebben namelijk ook direct effect op je omgeving. Hoe reageer jij op de ontwikkelingen? Ben je sterk en straal je vertrouwen uit? Of ben je erg angstig en onzeker? Stel je eens voor dat Dhr. Rutte niet uit zijn woorden had kunnen komen of angst had uitgestraald? Het effect zou erg groot zijn. Datzelfde effect heb jij echter ook op jouw omgeving.

Daarom 3 tips om ook nu een leider te zijn!

  • Accepteer wat je niet kunt veranderen

Eén van de moeilijkste punten in deze periode is accepteren waar je geen invloed op hebt. Je hebt er geen invloed op dat er een virus rondgaat. Je hebt er geen invloed op dat de economie fors onderuit gaat. Je hebt er geen invloed op dat je baan misschien wel op de tocht staat. Je hebt er geen invloed op dat je droomvakantie nu niet door kan gaan. Leiderschap begint met accepteren van wat je niet kunt veranderen. Het is wat het is en veel denken en piekeren maakt geen enkel verschil.

  • Focus je op mogelijkheden en alternatieven

Zodra je accepteert dat het niet gaat zoals jij wilt dan wordt het mogelijk om op zoek te gaan naar mogelijkheden en alternatieven. Wat is er dan wel mogelijk? Hoe kun je dan wel omgaan met de nieuwe werkelijkheid? Hoe kun je op een andere manier met plezier geld verdienen? Hoe ga je nog op een andere manier genieten van het leven, nu je ziet hoe kwetsbaar het is? Hoe ga je de periode van onzekerheid overbruggen? Hoe kun je anderen helpen?

  • Zorg goed voor jezelf, zodat je mentaal sterk bent/blijft

Zorg dat je fysiek actief bent binnen de richtlijnen. Zorg dat je goed voor jezelf zorgt, goed eet en ook veel lacht. Zorg dat je genoeg uren slaapt, want een brein in crisistijd verbruikt meer energie. Zorg dat je fysiek en mentaal bent in je sterkste versie. Alleen dan kun je ervoor zorgen dat je niet verrast bent of uit het lood geslagen bent als er nog meer onverwachtse ontwikkelingen op je pad komen. Je kunt alleen goed voor anderen zorgen als je eerst voor jezelf zorgt.

Volg aub de bovenstaande tips, want er is op dit moment echt behoefte aan sterke leiders.

We doen het samen!

p.s. wil je tips om je gedachten goed onder controle te houden, download dan het GRATIS E-Book Hoe krijg ik grip op je gedachten en je ontvangt deze direct per e-mail.

Blijf op de hoogte
en laat je inspireren

Training Persoonlijke Effectiviteit

Intensieve driedaagse training en coaching. In de training worden eenvoudige handvatten en inzichten gedeeld om per direct met volle energie en kracht in het leven te staan. Door oud gedrag te doorbreken en door anders te denken en te doen, realiseer je blijvend nieuwe resultaten.

In deze training leer je o.a.:

  • hoe je meer rust in je hoofd krijgt
  • hoe je afrekent met vervelende gevoelens
  • hoe je gedrag en gedachten kunt veranderen
  • hoe je jouw potentieel maximaal benut
  • hoe je makkelijk je emoties bestuurt
  • hoe je met meer energie op je doel afgaat...

Ebook - hoe krijg je grip op je gedachten

Blijf op de hoogte
en laat je inspireren