Blog

Nu het goed gaat in het bedrijf, zie je pas hoe slecht het gaat!

  • Frits Galle

De afgelopen jaren hebben organisaties gereageerd op de gevolgen van de crisis. Door de dalende vraag en krimpende marges werd vaak meer geëist van medewerkers en agressiever aangestuurd op productiviteit. Veel managementteams en organisaties zijn erg tevreden over de manier waarop ze de crisisjaren hebben doorstaan. Maar is het al het goede moment om die conclusie te trekken?

Even wat cijfers op een rijtje:

  • 40 procent van de medewerkers is niet tevreden over zijn of haar baan.
  • 53 procent wil binnen nu en twaalf maanden graag een nieuwe baan vinden.
  • 63 procent is ontevreden over zijn manager.
  • 15 procent (gemiddeld) ervaart burn-out klachten

Het valt niet te ontkennen dat veel medewerkers ENERGIE verliezen als gevolg van het werk. Meer en meer mensen halen niet de voldoening uit het werk, die ze graag zouden willen.

De medewerker in control

Door de bloeiende economie ontstaan er nu heel veel kansen voor de medewerkers die de cultuur of de baas zat zijn geworden. Was het tot voor kort nog normaal om honderden sollicitatie brieven te ontvangen op een vacature, horen wij steeds meer dat het nog maar een handvol is. Verschillende grote bedrijven zijn zelfs met een hoog tempo bezig om de beste uitzendkrachten vast aan te nemen, omdat er schaarste ontstaat aan goede medewerkers.

Conclusie: medewerkers komen in de positie dat ze meer kansen en keuzes hebben!

Duidelijkheid over bedrijven

Medewerkers die te maken hebben gehad met veel energieverlies gaan mogelijk de kansen aangrijpen om te vertrekken. Het is te verwachten dat er in diverse bedrijven een hoog verloop zal ontstaan, zeker als medewerkers het er niet meer leuk vinden!

De komende jaren wordt het dus pas echt duidelijk hoe het met het bedrijf is gesteld. Was het de laatste jaren nog mogelijk om enigszins arrogant te zijn over onderzoeken over werkbeleving (‘wees blij dat je werk hebt’), zal dit nu essentieel worden voor de continuïteit.

Daarnaast zie je ook een nieuwe generatie toetreden op de arbeidsmarkt die andere eisen stelt aan de werkomgeving. Een generatie die minder honkvast is en sneller de afweging maakt ‘Is het hier wel leuk, krijg ik hier wel energie van?’.

De juiste behoefte aan erkenning en waardering bij medewerkers

Het wordt onmogelijk om medewerkers aan je te binden als hun behoeftes aan erkenning en waardering niet op een goede manier niveau worden ingevuld. Het idee dat je waardering wordt gestort rond de 25e van de maand, kan nu echt met pensioen.

Door al deze ontwikkelingen worden de belangrijkste vragen:

  • Waarom zou onze klant bij ons komen? Wat is onze marktwaarde?
  • Waarom komen onze medewerkers hier werken? Wat is onze menswaarde?

Misschien moeten we daar veel meer aandacht aan besteden in bedrijven i.p.v. LEAN, Agile en al die andere mooie en goede technieken. Technieken die nogal eens worden gebruikt om standaardisatie en verbeteringen af te dwingen bij medewerkers, waardoor het er niet altijd leuker op wordt.

De grap ervan is dat zaken niet te fixen is met goede marketing. Medewerkers zien dagelijks je acties en vallen niet voor mooie praatjes. Aan de andere kant hoeft het ook niet moeilijk te zijn. Leidinggevenden en top management moeten zich veel vaker de volgende vragen stellen:

‘Krijgen onze medewerkers energie van deze beslissing of situatie?’

En als het antwoord NEE is dan levert het geen menswaarde!

Benieuwd hoe je als leidinggevende juist veel meer energie in je team of organisatie kunt creëren? Doelgerichte energie waardoor de klant en medewerker winnaar zijn? Wil jij de energie kunnen richten in je team, zodat er op een leuke manier top resultaten worden geboekt?

Kijk dan eens naar onze bedrijfstrainingen of vraag een vrijblijvend gesprek aan.

Een crisis is het moment voor een nieuwe cultuur

Mis niet langer onze impactvolle tips & inspiratie!
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief