Blog

Echt iets aan jezelf veranderen, vraagt om 2 ingrediënten

  • Marcel van Wiggen

Het einde van het jaar komt eraan en dat is ook vaak het moment dat we de balans opmaken. Hoe doe ik het en wat zou mooi zijn om anders of beter te doen? Waar wil ik mee stoppen en wat wil ik juist meer doen? Welke verandering je ook in gang zet, er zijn 2 ingrediënten die bepalen of je ook succesvol bent!

Vul je deze niet goed in dan kun je er zeker van zijn dat je op termijn weer terugklikt naar je oude gedrag. Kortom: dan is er weer niets veranderd en blijf je doen wat je eigenlijk niet wil.

Deze 2 ingrediënten zijn:

  • Brandstof
  • Planning

Als je iets aan jezelf wil veranderen, bijvoorbeeld meer sporten, stoppen met roken of meer voor jezelf opkomen, is het belangrijk dat je eerst genoeg brandstof verzameld. Wat zit er achter deze verandering? Waarom wil je dit veranderen? Waarom moet je dit veranderen? Wat gebeurt er als je niet verandert? Wat gaat er fout als je niet verandert?

Allemaal moeilijke vragen, maar dit is de eerste stap van veranderen. Je moet eerst heel duidelijk weten WAAROM je wil veranderen. Als de WAAROM groot genoeg is, kom je ook echt in actie. Als de dokter je vertelt dat je in een gevarenzone komt is het voor velen genoeg brandstof om het roer om te gooien. Maar dit geldt ook voor kleine veranderingen: WAAROM deze verandering? Verzamel genoeg redenen oftewel brandstof, zodat je niet alleen start, maar het ook een periode volhoudt.

Het 2e belangrijke ingrediënt is planning. Met planning wordt bedoeld dat veranderen nooit van de één op de andere dag is geregeld. Je doet misschien wel anders, maar je bent nog niet veranderd. Je bent pas echt verandert als iets een gewoonte is geworden.

Om een verandering dus goed in te zetten is het belangrijk om heel duidelijk te omschrijven welke nieuw gedrag je wilt. Bijvoorbeeld:

  • Ik sport 3 x per week
  • Ik zeg minimaal 1 x per dag NEE
  • Ik werk niet langer dan 17.00 uur

Zodra je precies weet wat je wil gaan doen is het zaak om dit ook in te plannen. Je moet jezelf er continu aan herinneren en jezelf bij de les houden. Zet het dus ook echt in je agenda en zorg dat je op je telefoon regelmatig een reminder krijgt. Gemiddeld genomen duurt het 66 dagen voor een verandering een nieuwe gewoonte is, dus neem ook echt de tijd.

Zodra je genoeg brandstof hebt en je hebt het nieuwe gedrag ingepland, dan begint de verandering echt vorm te krijgen. Nu is het nog een kwestie van lang genoeg vol houden en je hebt een nieuwe gewoonte.

Kun jij nog wel een extra steuntje gebruiken? Wil je meer praktische tips om een verandering in gang te zetten? Wil je bepaalde zaken doorbreken en echt de persoon worden die jij kunt zijn? Kijk dan ook eens naar onze training Persoonlijke Effectiviteit of Persoonlijk Leiderschap. Wij garanderen dat je praktisch, snel en energiek de veranderingen in gang zet!

Blijf op de hoogte
en laat je inspireren

Training Persoonlijke Effectiviteit

Intensieve driedaagse training en coaching. In de training worden eenvoudige handvatten en inzichten gedeeld om per direct met volle energie en kracht in het leven te staan. Door oud gedrag te doorbreken en door anders te denken en te doen, realiseer je blijvend nieuwe resultaten.

In deze training leer je o.a.:

  • hoe je meer rust in je hoofd krijgt
  • hoe je afrekent met vervelende gevoelens
  • hoe je gedrag en gedachten kunt veranderen
  • hoe je jouw potentieel maximaal benut
  • hoe je makkelijk je emoties bestuurt
  • hoe je met meer energie op je doel afgaat...

Ebook - meer zelfvertrouwen in 10 dagen

Blijf op de hoogte
en laat je inspireren