blog

Echt iets aan jezelf veranderen, vraagt om 2 ingrediënten

Het einde van het jaar komt eraan en dat is ook vaak het moment dat we de balans opmaken. Hoe doe ik het en wat zou mooi zijn om anders of beter te doen? Waar wil ik mee stoppen en wat wil ik juist meer doen? Welke verandering je ook in gang zet, er zijn 2 ingrediënten die bepalen of je ook succesvol bent!

Echt iets aan jezelf veranderen, vraagt om 2 ingrediënten.png

Vul je deze niet goed in dan kun je er zeker van zijn dat je op termijn weer terugklikt naar je oude gedrag. Kortom: dan is er weer niets veranderd en blijf je doen wat je eigenlijk niet wil.

Deze 2 ingrediënten zijn:

  • Brandstof
  • Planning

Als je iets aan jezelf wil veranderen, bijvoorbeeld meer sporten, stoppen met roken of meer voor jezelf opkomen, is het belangrijk dat je eerst genoeg brandstof verzameld. Wat zit er achter deze verandering? Waarom wil je dit veranderen? Waarom moet je dit veranderen? Wat gebeurt er als je niet verandert? Wat gaat er fout als je niet verandert?

Allemaal moeilijke vragen, maar dit is de eerste stap van veranderen. Je moet eerst heel duidelijk weten WAAROM je wil veranderen. Als de WAAROM groot genoeg is, kom je ook echt in actie. Als de dokter je vertelt dat je in een gevarenzone komt is het voor velen genoeg brandstof om het roer om te gooien. Maar dit geldt ook voor kleine veranderingen: WAAROM deze verandering? Verzamel genoeg redenen oftewel brandstof, zodat je niet alleen start, maar het ook een periode volhoudt.

Het 2e belangrijke ingrediënt is planning. Met planning wordt bedoeld dat veranderen nooit van de één op de andere dag is geregeld. Je doet misschien wel anders, maar je bent nog niet veranderd. Je bent pas echt verandert als iets een gewoonte is geworden.

Om een verandering dus goed in te zetten is het belangrijk om heel duidelijk te omschrijven welke nieuw gedrag je wilt. Bijvoorbeeld:

  • Ik sport 3 x per week
  • Ik zeg minimaal 1 x per dag NEE
  • Ik werk niet langer dan 17.00 uur

Zodra je precies weet wat je wil gaan doen is het zaak om dit ook in te plannen. Je moet jezelf er continu aan herinneren en jezelf bij de les houden. Zet het dus ook echt in je agenda en zorg dat je op je telefoon regelmatig een reminder krijgt. Gemiddeld genomen duurt het 66 dagen voor een verandering een nieuwe gewoonte is, dus neem ook echt de tijd.

Zodra je genoeg brandstof hebt en je hebt het nieuwe gedrag ingepland, dan begint de verandering echt vorm te krijgen. Nu is het nog een kwestie van lang genoeg vol houden en je hebt een nieuwe gewoonte.

Kun jij nog wel een extra steuntje gebruiken? Wil je meer praktische tips om een verandering in gang te zetten? Wil je bepaalde zaken doorbreken en echt de persoon worden die jij kunt zijn? Kijk dan ook eens naar onze training Persoonlijke Effectiviteit of Persoonlijk Leiderschap.

Wij garanderen dat je praktisch, snel en energiek de veranderingen in gang zet!

GRATIS Ebook

Schrijf je in voor de PER4MANCE updates en ontvang per direct het gratis Ebook 'Meer zelfvertrouwen in 10 dagen'.

dit veld niet invullen s.v.p.

Over de schrijver

Marcel van Wiggen

Marcel van Wiggen

Trainer / Coach / Adviseur / Managing partner

Ik ben Marcel van Wiggen, geboren in 1971, getrouwd en vader van Luke en Nick. Mijn motto is 'Haal er alles uit wat er in zit'. Ik ben geïnteresseerd in alles wat mensen inspireert, motiveert en belemmert.