Blog

5 zinnen die een goede leider nooit zal gebruiken!

  • Marcel van Wiggen

Als leider heb je invloed op je medewerkers, vaak nog veel meer dan je denkt. Verschillende onderzoeken laten zien dat de motivatie van medewerkers voor meer dan de helft wordt beïnvloed door het contact met hun direct leidinggevende. Als beginnend leidinggevende heb je het waarschijnlijk ook wel gemerkt, plotseling hadden je woorden meer impact.

Omdat je medewerkers beïnvloedt (kerntaak van leidinggeven) is het zaak om ook stil te staan bij je communicatie. Wat zeg je en wat moet je zeker nooit zeggen!

1. Daar heb ik geen tijd voor.

Als medewerkers vragen hebben en je geeft vaak aan dat je geen tijd hebt, dan stopt men op een gegeven moment met het stellen van vragen. Ze gaan ervan uit dat je het wel te druk zult hebben. Goede ideeën of bepaalde risico’s komen hierdoor ook minder snel aan het licht. Vraag je sowieso eens af, waarom je het zo druk hebt? Wat voegen al die vergaderingen toe, terwijl het uiteindelijk om de uitvoering door de medewerkers gaat?

2. Kom maar, laat mij het maar even doen.

Een klassieke fout voor leidinggevenden. Waarschijnlijk ben je leidinggevende geworden omdat je behoorlijk goed bent en snel dingen kunt aanpakken. Als je vanuit die drive of je ongeduld vervolgens regelmatig het werk van medewerkers overneemt, krijg je echter een averechts effect. Geef mij een goede reden waarom ik als medewerker mijn best zou doen als de baas het toch overneemt en eigenlijk vindt dat hij/zij het beter kan?

3. Dat snap jij niet, er speelt veel meer.

Als leidinggevende heb je een beter beeld van wat er zich allemaal afspeelt in de organisatie. Je ontvangt meer informatie en doorziet bepaalde ontwikkelingen. Je medewerkers zitten vaak niet in deze situatie en missen daardoor een deel van het ‘spel’. Door dat op bovenstaande manier te uiten doe je echter je medewerkers te kort. Het voedt misschien indirect je ego (‘ik weet dat allemaal wel’), maar het is juist jouw taak als leidinggevende om ervoor te zorgen dat medewerkers goed geïnformeerd zijn over de ontwikkelingen binnen een organisatie.

4. Waarom? Omdat ik het zeg.

Gedurende de dag vliegen de e-mails om je oren en sprint je van vergadering naar vergadering. Tussendoor wil je even iets delegeren of iets laten nazoeken. Als een medewerker vervolgens de waarom vraag stelt, kost dat tijd, tijd die je niet altijd hebt. Dat medewerkers de waarom vraag stellen, wil je juist zoveel mogelijk stimuleren. Dat zorgt voor veel betere resultaten en betere afwegingen. Door het af te doen met ‘omdat ik het zeg’; stel je jezelf boven de medewerker en laat je de medewerker met een rot gevoel achter.

5. Je collega is hier een stuk beter in.

Sommige leidinggevenden zijn zo competitief ingesteld (meestal vanuit de eigen opvoeding) dat ze geloven dat het goed is om mensen tegen elkaar uit te spelen. Door ze op ‘scherp’ te zetten hopen ze mensen te stimuleren tot betere prestaties. Helaas is dit zelden het geval. Regelmatig blijven medewerkers achter met het gevoel dat ze niet goed genoeg zijn. Onderzoek laat zien dat deze stijl op korte termijn een kleine opleving kan brengen, maar nooit blijvend is. Uiteindelijk wil je als leider ook geen interne competitie, maar je wil dat iedereen het beste van zichzelf geeft en goed samenwerkt.

Je stijl van leidinggeven en de manier waarop je jezelf ziet ten opzichte van je team, is zeer bepalend voor de resultaten die je boekt. Wil je hier mee aan slag en effectiever worden, kijk dan eens naar onze training Effectief Leiderschap.

De zes niveaus van leiderschap

Mis niet langer onze impactvolle tips & inspiratie!
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief