blog

Wat is ondernemerschap in organisaties?

Regelmatig horen wij van managementteams dat ze het ondernemerschap in de organisatie willen verhogen. Meestal wordt hiermee bedoeld dat ze de betrokkenheid en initiatieven van hun medewerkers willen stimuleren. Ze willen dat medewerkers goed omgaan met de tools waarover ze beschikken en trots uitstralen naar hun klanten. Maar ondernemerschap stimuleren? Hoe dan?

wat is ondernemerschap in organisaties.jpg

Ondernemerschap blijf een vaag begrip, maar tijdens mijn vakantie in Maleisië zag ik het echt in de praktijk.

In verschillende steden heb ik gebruik gemaakt van traditionele taxi’s, maar ook van GRAB taxi’s. GRAB is te vergelijken met Uber, zoals we dat in Nederland kennen. Via een app op je mobiele telefoon geef je aan waar je naartoe wil en binnen een paar seconde wordt je gekoppeld aan een GRAB chauffeur die je ter plekke ophaalt. Onderstaand een kleine beschrijving van wat je gemiddeld aantreft:

Traditionele taxi’s

  • Taxi: oud en versleten
  • Chauffeur: slecht verstaanbaar, doet ook vaak geen moeite
  • Interieur: stoffig, vies, slordig
  • Prijs: je hebt vaak het gevoel dat je getild wordt
  • Service: Lang wachten of alleen te krijgen op vaste plaatsen

GRAB taxi’s

  • Taxi: netjes gepoetst en vaak modern
  • Chauffeur: vriendelijk en doen vaak hun best om Engels te spreken
  • Interieur: alsof de auto net uit de showroom komt
  • Prijs: vooraf via de app vastgesteld (je accepteert een voorstel) en doordat meerdere chauffeurs reageren, heb je het gevoel dat je een terechte prijs betaald
  • Service: binnen 3 minuten op de plaats waar jij wil opstappen en als het 1 minuut langer duurt heb je al een berichtje

Het verschil tussen de traditionele taxi en GRAB taxi’s is echt dag en nacht. Niet alleen qua auto of service, maar ook de motivatie en betrokkenheid van de chauffeurs. Hoe komt dat? Waarom is dit verschil zo groot?

De GRAB taxi’s zijn letterlijk ondernemers. Hun auto is hun belangrijkste middel om inkomen te genereren en hoe beter ze hiermee omgaan hoe financieel beter hun toekomst eruit ziet. Daar hoeven ze niet aan herinnerd te worden, want ze zien en ervaren het directe resultaat van hun eigen acties. De kosten en baten zijn duidelijk, waardoor er ook meer besef ontstaat.

In veel organisaties zijn medewerkers niet op de hoogte van de kosten van de grondstoffen of middelen waar ze mee werken. Er zijn zelfs bedrijven waar monteurs onderdelen vervangen ter reparatie of preventief, zonder dat men weet hoeveel geld men echt in handen heeft. Maar hoe kun je ondernemer zijn als je niet weet wat alles kost en financiële rapportages alleen voor het management zijn?

Een tweede groot verschil is dat GRAB chauffeurs continu feedback krijgen. Na elke rit krijgt de passagier automatisch een app berichtje met de vraag om een score te geven. Regelmatig geeft de chauffeur ook al zelf aan dat je hem of haar een groot plezier doet, als je dit invult. Dit zorgt voor 2 zaken. Enerzijds krijg je continu te horen hoe JIJ het doet en anderzijds wordt de score binnen de app gedeeld, waardoor je als klant kunt zien hoe iemand presteert, voordat je de rit accepteert (overigens de chauffeur kan ook de klant een score geven). Jouw prestaties hebben dus direct invloed op je toekomst. Je zou kunnen zeggen dat de GRAB chauffeurs elke dag meerdere functioneringsgesprekken hebben.

Als je dan vervolgens naar organisaties in Nederland kijkt, zie je regelmatig iets anders. Functioneringsgesprekken worden als belastend ervaren door de leidinggevende of worden afgeraffeld. Ook op de vraag ‘Hoe doe jij het?’ kunnen veel Nederlanders geen antwoord geven. ‘Als je niets hoort, dan doe je het hier goed’ is vaak het motto. Soms komen wij in organisaties, waar medewerkers niet weten wat de productie is, niet weten wat de trend is en zelfs niet weten wat het doel is. Maar hoe kun je winning spirit en ondernemerschap in een team of organisatie creëren als niemand weet wat de stand is? Hoe zou het zijn als ieder van ons dagelijks feedback krijgt over hoe goed je bijdrage vandaag was?

Weet je wat ook bijzonder is? De traditionele taxi chauffeurs zien dat ze in de problemen gaan komen. De GRAB taxi’s nemen langzamerhand de markt over. Maar het lijkt er niet op dat dit tot beweging leidt. Waarschijnlijk zeggen ze tegen elkaar ‘het zal zo’n vaart niet lopen’. In de praktijk vinden de meeste medewerkers dat veranderingen nodig zijn, maar niemand wil zelf veranderen.

Ben jij op zoek naar ideeën en tips om veranderingen in je organisatie of team tot stand te brengen? Neem dan contact op voor een vrijblijvende kennismaking. Of download het gratis E-Book ‘Hoe organisaties effectief kunnen veranderen’, waarmee we je al een beetje op weg helpen.

GRATIS Ebook

Schrijf je in voor de PER4MANCE updates en ontvang per direct het gratis Ebook 'Hoe organisaties effectief kunnen veranderen'.

dit veld niet invullen s.v.p.

Over de schrijver

Marcel van Wiggen

Marcel van Wiggen

Trainer / Coach / Adviseur / Managing partner

Ik ben Marcel van Wiggen, geboren in 1971, getrouwd en vader van Luke en Nick. Mijn motto is 'Haal er alles uit wat er in zit'. Ik ben geïnteresseerd in alles wat mensen inspireert, motiveert en belemmert.