blog

Burn-out bij thuiswerken ligt op de loer?

Het zijn uitdagende tijden! Ons brein is alerter dan ooit, wat gepaard gaat met extra energieverlies. Dagelijks moeten wij ons aanpassen aan de veranderende omstandigheden niet wetende wat er volgende week gaat gebeuren. We leven inmiddels meer dan 9 maanden met deze uitdagingen wat gelijk staat aan de incubatietijd van een burn-out.

Burn-out op de loer.png

Een aantal weken geleden lag ik op de bank bij de osteopaat. Ik raakte met hem in een interessant gesprek. Hij gaf aan dat er momenteel redelijk veel mensen met fysieke en mentale klachten naar zijn praktijk komen. Vaak gerelateerd aan het thuiswerken. In plaats van het kantoor zit je op je werkkamer en met een beetje pech in je slaap- of woonkamer met jengelende kinderen om je heen. Deze nieuwe ongewilde situatie kan tot veel stress leiden. Hij vertelde over een patiënt die elke dag tiptop gekleed naar haar werk ging. Door haar geringe lengte droeg ze hierbij ook passend schoeisel waardoor ze groter leek. De patiënt had sinds het thuiswerken te maken met spanningsklachten op haar rug en nek. De osteopaat ging op zoek naar de mogelijke oorzaak. Op het moment dat zij thuis ging werken koos zij ervoor om minder tiptop gekleed en met pantoffels aan te gaan werken. Ondanks het feit zij een goede werkplek had, klopte de nieuwe fysieke houding niet met het werk- en denkproces. Ook was de nieuwe werkomgeving anders dan de normale werkomgeving. Voor ons brein is dit niet te begrijpen. De geautomatiseerde patronen die men op de werkplek heeft aangeleerd worden doorbroken. De zithouding is anders, de kleding is anders, de schoenen zijn anders, de omgeving is anders, de pauzes zijn anders, de koffie is anders, noem maar op. Je moet een nieuw patroon gaan aanleren wat veel tijd en energie kost terwijl de werkdruk blijft bestaan. Daarbij grote kans dat je meer uren moet investeren om het zelfde rendement te halen. Het advies van de osteopaat was dan ook om thuis tiptop gekleed en met passend schoeisel aan te gaan werken. Als finishing touch adviseerde de osteopaat ook om iets specifieks van haar werkplek mee naar huis te nemen om ook zo de visuele connectie te hebben met haar werk. Op deze manier blijf je meer gebruik maken van de oude patronen. Tot opluchting van de patiënt werkte deze aanpak, waardoor ze bevrijdt was van haar rug- en nek klachten. Is dit herkenbaar?  Wat zou jezelf kunnen doen?

5 tips ter voorkoming van burn-out verschijnselen als je thuiswerkt;

  • Verzorg jezelf goed

Zorg dat je fris en fruitig aan je werkdag begint. Kijk in de spiegel en zeg dat je er een mooie dag van gaat maken. Zorg ervoor voordat je gaat werken dat je hebt ontbeten, een glas lauw water hebt gedronken en koud hebt gedoucht. Maak tijd om te lunchen en bewaak de tijd wanneer je gaat stoppen met werken. Bewaar de slobbertrui en de trainingsbroek voor de avond.

  • Visuele ondersteuning

Wat zou je van je werkplek mee kunnen nemen wat je herinnert aan de normale werksituatie. Sommige mensen hebben behoefte aan hun eigen mok, boeken die je gebruikt tijdens het werken, de muismat met het bedrijfslogo. Mogelijk iets wat de kinderen voor je hebben gemaakt of een schilderij dat op het bedrijfskantoor aan de wand hangt.

  • Pauzes

Zet je wekker elk half uur. Na elk half uur verplicht om even te gaan staan en te bewegen. Ga bijvoorbeeld wat rek en stretch oefeningen doen. Neem even de tijd om koffie/thee te halen een stuk fruit te eten, koffie te drinken met je gezin of misschien wel even mediteren.

  • Contactmomenten

Iedereen heeft behoefte aan contact. Als je je collega’s alleen maar ziet via de laptop tijdens een vergadering dan ontstaat er een gemis. Zelfs naar die vervelende collega die alleen maar aangeeft wat er niet deugt. Plan buiten de vergaderingen contactmomenten in om bijvoorbeeld een online pub quiz of een zelfvoorzienende vrijdagmiddagborrel in te plannen.

  • Evalueer

Gebruik de laatste 15 minuten van je werkdag om te benoemen wat je de werkdag allemaal hebt gedaan of hebt afgerond. Het is stukken beter om je dag af te sluiten met wat je al bereikt hebt in plaats van te benoemen wat je allemaal nog had moeten doen. En laat je laptop ’s avonds dicht.

 

Merk je dat het best lastig is om goed om te gaan met de huidige situatie en wil je het volgende jaar echt anders aanpakken? Kijk dan naar onze andere blogs of verdiep je in één van onze trainingen.

GRATIS Ebook

Schrijf je in voor de PER4MANCE updates en ontvang per direct het gratis Ebook 'Hoe krijg je grip op je gedachten'.

dit veld niet invullen s.v.p.
GRATIS Ebook

Schrijf je in voor de PER4MANCE updates en ontvang per direct het gratis Ebook 'Meer zelfvertrouwen in 10 dagen'.

dit veld niet invullen s.v.p.

Over de schrijver

Gerard Vriens

Gerard Vriens

Coach / Trainer / Adviseur / Managing partner

Ik ben Gerard Vriens, geboren in 1967, gelukkig getrouwd en vader van Peder en Veerle. Mijn motto is ‘Maak er wat moois van’. Ik ben graag een luisterend oor en ben in staat om mensen (terug) in hun kracht te zetten. Dit doe ik op geheel eigen-wijze.