Is je mindSET of kun je nog iets verzetten?

  • Marcel van Wiggen

Ons brein regelt veel voor ons, maar is soms niet makkelijk te besturen. In ons brein ligt o.a. ons zelfbeeld vast, onze overtuigingen over wie wij zijn (mindset), onze normen en waarden en veel van ons kenmerkende gedrag. Al die zaken lijken vast te liggen, maar hoe zijn die er eigenlijk in gekomen?

Voorbeelden van brein instellingen

Onze verschillende brein-instellingen (mind-settings) komen op diverse manieren tot stand. Ze komen niet bewust tot stand, maar zijn meer een gevolg of reactie op wat we meemaken. Een aantal voorbeelden:

Positie in het gezin

Wat was je positie in het gezin? Ben je bijvoorbeeld de oudste of juist de jongste. Of misschien wel een nakomeling? Je positie in het gezin kan je gedrag in grote mate beïnvloed hebben.

Van het oudste kind wordt bijvoorbeeld vaak meer verwacht. Het oudste kind heeft zijn ouders als voorbeeld (en geen broertje of zusje), maar die zijn al veel verder in hun ontwikkeling. Daarnaast krijgt het oudste kind al snel meer verantwoordelijkheid in het huishouden. Een oudste kind kan daardoor de lat (te) hoog leggen voor zichzelf.

Boodschappen van je ouders

Welke boodschappen heb je ontvangen van je ouders? Hoe moest je je wel en niet gedragen? Wat werd er van je verwacht?

Wanneer waren je ouders blij met je? Als je goede cijfers mee naar huis nam? Als je zaken heel goed en netjes deed? Zo ja, dan zie je dat misschien nu ook wel terug in je gedrag om alles zo goed mogelijk te willen doen. Of moest je juist niet zeuren en niet teveel emoties tonen? Of moest je altijd bezig zijn, waardoor je nu ook moeilijk kunt stilzitten?

Emotionele voorvallen

Welke flitsmomenten oftewel grote en emotionele voorvallen heb je meegemaakt? Bijvoorbeeld het overlijden van een ouder of een ziekte bij een broer of zus. Emotionele gebeurtenissen kunnen een mens in de kern veranderen en je op een andere manier naar het leven laten kijken.

Als jij bijvoorbeeld op jonge leeftijd voor je zieke broertje of zusje moest zorgen, dan is zorgen mogelijk een 2e natuur geworden. Of als je op de middelbare school te maken had met pestgedrag, kan dit er voor zorgen dat je nu soms onzeker bent om jezelf te laten zien. Zo maken we helaas allemaal zaken mee in het leven, die we liever aan ons voorbij laten gaan. Deze momenten hebben echter wel veel invloed op ons.

Aangeleerd gedrag v.s reactie op de omgeving

Dit zijn een aantal voorbeelden die laten zien dat een deel van onze mindset is aangeleerd en/of een reactie is op onze omgeving. Soms is het goed om je dit te realiseren. Het laat ook zien dat als je andere zaken zou hebben meegemaakt, je op sommige gebieden ander gedrag zou laten zien.

Vorm je eigen gedachten

Onze mindset is daarom niet zo fixed als het lijkt. Nieuw gedrag, nieuwe ervaringen en nieuwe overtuigingen kunnen elke dag gevormd worden en als je ze lang genoeg volhoudt of oefent, worden ook die weer een vaste gewoonte en onderdeel van je mindset.

Merk je aan jezelf dat jouw mindset je ook wel eens dwars zit? Maak je dan geen zorgen, want het is helemaal niet moeilijk om dat te veranderen. Alles start met een stuk bewustzijn en een beslissing om het anders te gaan doen.

Wil je hier meer over weten en ervaren, kijk dan ook eens naar onze training Persoonlijke Effectiviteit of neem contact op.

Blijf op de hoogte
en laat je inspireren

Training Persoonlijke Effectiviteit

Intensieve driedaagse training en coaching. In de training worden eenvoudige handvatten en inzichten gedeeld om per direct met volle energie en kracht in het leven te staan. Door oud gedrag te doorbreken en door anders te denken en te doen, realiseer je blijvend nieuwe resultaten.

In deze training leer je o.a.:

  • hoe je meer rust in je hoofd krijgt
  • hoe je afrekent met vervelende gevoelens
  • hoe je gedrag en gedachten kunt veranderen
  • hoe je jouw potentieel maximaal benut
  • hoe je makkelijk je emoties bestuurt
  • hoe je met meer energie op je doel afgaat...

Ebook - hoe krijg je grip op je gedachten

Blijf op de hoogte
en laat je inspireren