Blog

6 manieren waarop veel leidinggevenden hun medewerkers demotiveren!

  • Marcel van Wiggen

In vrijwel elke organisatie maken medewerkers het verschil. Zonder goede en gemotiveerde medewerkers is het onmogelijk om klanten aan je te binden, producten op een hoog niveau te produceren of de kwaliteit van je diensten te waarborgen. Maar wat blijkt maar al te vaak? Steeds meer medewerkers hebben energieverlies op het werk en tellen af naar het weekend. Toch ken ik veel leidinggevenden die echt hun best doen om medewerkers te motiveren. Wat gaat er dan mis?

Vaak zijn leidinggevenden doorgegroeid binnen een organisatie, omdat zij boven het maaiveld uitstaken. Ze vielen op door hun harde werken, hun goede ideeën en uitstekende resultaten. Zij maakte een verschil in de organisatie en werden uiteindelijk beloond met een leidinggevende functie.

Dezelfde kwaliteiten die er echter toe hebben geleid dat ze een promotie kregen, kunnen er echter ook makkelijk toe leiden dat hun medewerkers worden gedemotiveerd!

  • Altijd druk zijn -> medewerkers negeren

Als je als leidinggevende altijd bezig bent en van vergadering naar vergadering hopt, geef je onbewust het signaal dat je medewerkers niet zo belangrijk zijn.

  • Altijd kritisch zijn -> medewerkers het gevoel geven dat ze het niet goed doen

Door je kritische kijk, ben je in staat om altijd wel zaken te vinden die nog beter kunnen. Door steeds aan te geven wat er nog ontbreekt, hebben medewerkers vaak het gevoel dat ze tekort schieten.

  • Altijd vooraan staan -> medewerkers het gevoel geven dat het om jouw ego gaat

Door je resultaatgerichtheid ben jij steeds haantje de voorste. Alle verbeteringen in je afdeling worden door jou gedeeld in de diverse vergaderingen. Kijk eens hoe goed mijn afdeling is!

  • Altijd op zoek naar verbeteringen -> medewerkers te weinig waarderen

Als je altijd op zoek bent naar verbeteringen is het verdomd lastig om ook te zien wat er allemaal al goed gaat. Grote kans dat je daar weinig over praat.

  • Altijd sneller -> het werk van medewerkers uit handen nemen

Doordat jij zo goed bent is het soms veel handiger om zaken zelf te doen. Als zaken even niet lekker lopen, neem jij het snel over zodat ze kunnen zien hoe het ook kan. Dan hebben ze in ieder geval een goed voorbeeld!

  • Altijd de lat hoger -> onrealistische eisen stellen aan medewerkers

Als persoon ben jij zo ver gekomen omdat je niet snel tevreden bent over jezelf en je resultaten. Jij legt de lat hoog voor jezelf. Een veel voorkomende valkuil is om deze meetlat vervolgens ook te hanteren voor je medewerkers.

Bovenstaande acties komen vaak onbewust voor, maar hebben desalniettemin een groot negatief effect. Medewerkers motiveren is een kunst op zich, maar ze demotiveren is met één van bovenstaande acties een peulenschil.

Wil je leren om op een ander niveau leiding te geven? Kijk dan ook eens hier.

Blijf op de hoogte
en laat je inspireren

Training Effectief Leiderschap

Unieke vierdaagse leiderschapstraining. Leidinggeven is in essentie het beïnvloeden van gedrag. Een beter inzicht in drijfveren, teamprocessen en het eigen functioneren zorgt ervoor dat het makkelijker wordt om op een authentieke manier het team naar betere resultaten te leiden.

In deze training leer je o.a.:

  • effectief leidinggeven
  • medewerkers sneller te lezen
  • je communicatie makkelijk aan te passen
  • de psychologie achter gedrag
  • makkelijker te motiveren en confronteren
  • een sterk team te bouwen...

EBook – leidinggeven en feedback geven

Blijf op de hoogte
en laat je inspireren